Gisteren heb ik de opleiding lesgeven aan ruiters met A.S.S. afgerond. Het voelt een beetje als een kater. De opleiding heeft me zoveel mooie inzichten gegeven dat ik het oprecht jammer vindt dat het nu voorbij is. De gedachte dat ik niet meer helemaal naar Zwolle hoef is wel lekker.

3 kenmerkende groepen binnen A.S.S.

In mijn vorige blog heb ik jullie beloofd ditmaal te vertellen welke 3 kenmerken groepen er binnen A.S.S. te vinden zijn. Autisme Spectrum Stoornis is een zogenaamde verzamelbak voor:

  • Asperger.
  • Klassiek Autisme.
  • PDD – NOS.

De kenmerken van Asperger.

Een autist met de diagnose Asperger kan vaak heel goed praten en leren maar heeft moeite met het begrijpen wat andere mensen denken en voelen. Autisten met Asperger kunnen de neiging hebben om veel te praten. Ze hebben veel fantasie en behoefte aan vriendschappen en relaties. Maar nogmaals iedere autist is anders.

De kenmerken van Klassiek Autisme.

Bij klassiek autisme is er vaak voor de 3e verjaardag al sprake van achterstand of abnormaal functioneren. Dit uit zich vaak in de sociale interactie, non-verbale / verbalen communicatie en stereotiep gedrag. Bij 80 % van de autisten met klassiek autisme is er sprake van een lage intelligentie of verstandelijke beperking.

De diagnose PDD – NOS.

Als je niet alle kenmerken hebt, maar wel een paar kenmerken van autisme, krijg je de diagnose PDD – NOS. PDD – NOS is de afkorting voor Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified. Een hele mond vol om te zeggen, we weten het niet.

Omgaan met autisme.

Ik heb eerder al gemeld dat autisme niet te genezen is. Autisten moeten leren omgaan met hun “beperking”. Omgaan met autisme zal voor iedere autist en begeleider / verzorger van autist ook weer anders gaan. Dat maakt autisme en omgaan er mee ook zo uitdagend! Voor Evert werken de volgende dingen:

  • Veiligheid opzoeken.
  • Prikkels vermijden
  • Energiebalans in de gaten houden.
  • Mindfulness.

In theorie is er zoveel te vertellen maar de praktijk moet het uitwijzen.

Ik kan in theorie zoveel vertellen over autisme, de kenmerken, hoe ermee om te gaan, hoe je een autist kunt helpen. Maar pas in de praktijk ervaar je per autist wat werkt en wat niet werkt. En ik denk dat je eigen levenservaring hierin ook een rol kan spelen. Een tiener gaat anders om met een autist dan een 50 jarige. Wat voor de 1 heel goed werkt, werkt voor de ander totaal niet, zo is dat ook met paardrijden voor autisten. De praktijk moet het uitwijzen.

Met mijn hart kijken

De praktijk moet het uitwijzen.

Greet die ik eerder deze week mocht begeleiden is zich bewust van het feit dat ze paardrijd. Maar Tineke die wij gisteren aan het observeren geweest zijn, lijkt dat helemaal niet te beseffen. Ze zit op het paard, voor haar begeleider. Tineke heeft namelijk een begeleider die achter haar op het paard zit en een begeleider op de grond. Ze kijkt wat voor zich uit, hangt wat achterover. Komen de aanwijzingen van de instructeur bij haar binnen? Ontvangt ze die signalen? Als instructeur van ruiters met A.S.S. moet je jezelf continu opnieuw afvragen doe ik het voor mezelf? Of doe ik het voor de ruiter? Als iemand uit de wedstrijdsport is dat voor mij een hele grote opgave. Ik heb de neiging om te zeggen, rechtop, schouders naar achteren, stap eens door, doe je handen eens rechtop. Maar tijdens de observaties heb ik iedere keer met mijn hart gekeken in plaats van met mijn ogen. En wat ik zag, dat was soms echt magie, unicorn power!!  En daarom is het van groot belang, voor maneges zoals ‘t Hoefijzer dat er gedreven, gepassioneerde en goed opgeleide instructeurs opgeleid worden door de Federatie Paardrijden Gehandicapten.

Ben ik er klaar voor?

Op de laatste dag, tijdens mijn observatie vraag ik me af of ik er ooit klaar voor zal zijn? Nog geen week geleden observeerden wij deze les ook. Tim die toen echt boos was om onze aanwezigheid, naar ons wees en riep weg weg weg lijkt het nu heel normaal te vinden dat wij er zijn. Tineke was mij niet eens opgevallen vorige week. Maar Tanja zag ik wel opnieuw. Al moest ik goed kijken, want ze leek wel anders. Fien valt me ontzettend op. Ze maakt een verveelde indruk en uit dit om naar achter te gaan liggen, schuin te zakken maar wel heel goed beseffend waar de grens van haar kunnen is. Ga er maar aan staan, maximaal 6 personen in 1 les met allemaal verschillende kenmerken, beperkingen en doel om te komen paardrijden. Mijn certificaat voor deze opleiding heb ik binnen, maar ik ben er nog lang niet klaar voor!

Alle namen zijn subjectieve namen in verband met de privacy van de cliënten.